11 квітня, вівторок
Песах
Песах,
або Пасха, - найдавніше з єврейських свят, воно пов’язано з однією з
найважливіших подій в єврейській історії - з Виходом з єгипетського рабства
близько 3300 років тому, в 2448 за єврейським календарем.
Свято Песах відзначає
ланцюг подій, внаслідок яких євреї стали народом. Ізраїльтяни прийшли до Єгипту
як одна сім’я - рід Якова, що складався з сімдесяти чоловік, а вийшли як народ,
що налічував шість сотень тисяч. Спочатку рід Якова був радо прийнятий в землі
Гошен (однієї з провінцій Єгипту), але коли євреїв стало «дуже багато», до них
було вжито особливих заходів. На всіх жителів країни була покладена трудова
повинність, на євреїв - особливо важка. Будинки євреїв прослуховувалися і
оглядалися, новонароджених первістків вбивали (за легендою фараону пророкували
незліченні біди з вини єврейського первістка).
Моше (Мойсей) і був
тим самим первістком, якому судилося вижити і врятувати свій народ. Цю історію
знають всі. Дивний збіг обставин врятував хлопчика від неминучої загибелі від
рук єгиптян і призвів до того, що виховувався він у палаці фараона, але завжди
відчував себе частиною свого народу. За вбивство єгиптянина, що бив єврея, він
був засуджений до смерті, втік, багато років жив в країнах Африки і Середнього
Сходу. Одного разу, переганяючи стадо овець через Синайський півострів, побачив
палаючий, але не згораючий кущ («неопалима купина»). З вогню пролунав голос
Всевишнього, що велів Мойсею відправитися до Єгипету і вивести євреїв з
рабства.
Назву «Песах» одні
дослідники трактують як «перехід», вихід з єгипетської землі, інші пов’язують з
історією свята. Фараон не хотів відпускати євреїв, і Бог наслав на Єгипет
десять бід: перетворення нільської води в кров, появу незліченної кількості
жаб, непереборних полчищ вошей, диких звірів, падіж худоби, виразки, загибель
врожаю від граду і сарани, суцільний триденний морок і, нарешті, загибель
первістків. Бог повбивав первістків єгиптян, але пропустив («пасах» на івриті)
будинки ізраїльтян. Ще «Пе-сах» тлумачиться як «уста говорять», і це, звичайно,
відповідає тому, що головна заповідь Свята Песах - говорити, розповідати
історію Виходу.
Песах - свято весни -
символізує пробудження природи, оновлення світу і звільнення людини. Це свято
отримання свободи і гідності. Євреї повинні були вибрати з худоби, до якої вони
були приставлені в якості пастухів (і яка не загинула, як худоба єгиптян),
молодих ягнят, зарізати їх, засмажити і з’їсти «з гіркими травами і
опрісноками». Барашків, які для єгиптян були священними тваринами, було
потрібно не просто з’їсти, але зробити це відкрито, на очах у єгиптян, а за
кілька днів до цього необхідно було при світлі дня помітити косяки дверей своїх
будинків кров’ю цих баранів. А в ніч, коли в кожній родині єгиптян загинули
первістки, смерть обійшла стороною всі єврейські будинки, позначені таким
чином.
Існує легенда, що
перед Виходом не встигли заквасити тісто, тому напекли прісні коржі. Правда, є
свідчення, що пастушачє свято Опрісноків відзначали ще до Мойсея. Але до цих
пір маца - прісні коржі, які їдять в Песах, - нагадування про хліб, який їли
євреї, спішно покидаючи Єгипет. Поспіх був не даремним - єгипетська армія на
чолі з фараоном гналася за ними по п’ятах. Але на сьомий день Виходу Червоне
море розступилося перед євреями, а потім зімкнуло свої води над головою
єгиптян.
Свято триває сім днів
з 15-го по 21-е число весняного місяця нісана за єврейським календарем. Песах,
так само як Суккот і Шавуот, - це свято паломництва до Єрусалиму для
жертвоприношень. Святкування починається 14 нісана ввечері, коли вся родина і
гості, які прийшли до дому, збираються за святковим столом і читають Великодню
Агаду - історію Виходу євреїв з Єгипту. Ця трапеза називається «седер» (
«порядок» на івриті) і є найважливішою частиною свята. Великодній седер проводиться
в певному, суворо встановленому порядку, де кожній дії відведено своє місце і
свій час. «У кожному поколінні єврей повинен дивитися на себе так, ніби він
сам, особисто вийшов з Єгипту». Святкова трапеза в мільйонах єврейських сімей у
всіх країнах світу протягом століть, з дотриманням одних і тих же звичаїв - це
дивовижне явище, що допомагає зрозуміти, як вдалося євреям залишитися єдиним
народом в умовах багатовікового розсіювання. Докладні інструкції з проведення
седера можна подивитися, наприклад, за адресою
http://machanaim.org/holidays/pesah/seder.swf
День після пасхального
седера, - це перший день свята. Для релігійних людей - це день молитви і
відпочинку, коли заборонена будь-яка робота. Для світської частини населення
країни - це вихідний день, який прийнято проводити з сім’єю, друзями,
близькими. Далі йдуть п’ять днів, так званих полупраздніков, коли частина
закладів працює півдня, а частина - не працює зовсім. І завершує пасхальний
тиждень ще один святковий день. Ізраїльтяни люблять відпочивати і часто
використовують Великодній тиждень для поїздок за кордон всією родиною або ж для
подорожей по країні, влаштовуючи пікніки в численних її мальовничих куточках.
В 2017 році Песах
припадає на 11 квітня.
Джерело http://www.dilovamova.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар